Wyjaśnienia MRiRW dot. zasad wizualizacji PS WPR
Autor:
Ewelina Gołębiewska
02lip
W treści wiadomości znajduje się pismo Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 27 czerwca 2025 r. z wyjaśnieniami dotyczącymi zasad wizualizacji PS WPR. Poniżej przedstawiamy najważniejsze kwestie:
-
Wykorzystanie różnych wariantów logo PS WPR i minimalny rozmiar symbolu UE
„Materiały promocyjne, tzw. gadżety, wykonuje się w celu poinformowania odbiorców o wkładzie EFRROW, otrzymanym wsparciu finansowym z UE i realizowanym PS WPR 2023-2027. Dlatego wymagane elementy wizualizacji muszą być czytelne i widoczne. Nie można umieszczać logo np. na wewnętrznej, niewidocznej stronie przedmiotów. Jeśli przedmiot jest tak mały, że nie można na nim zastosować czytelnych znaków, nie można go używać do celów promocyjnych.”
Zgodnie z wytycznymi KE minimalna wysokość symbolu UE to 1 cm i sugerowane jest użycie horyzontalnej wersji, czyli z napisem obok flagi. W przypadku np. długopisów symbol UE może być mniejszy niż 1 cm, jednak należy pamiętać o tym, żeby napisy – również przy innych znakach/logach, jak PS WPR czy KSOW+ – były czytelne.
Z myślą o mniejszych materiałach promocyjnych opracowany został skrócony wariant logo wykorzystujący, zamiast pełnej nazwy, skrótowiec PS WPR 2023-2027. Logo PS WPR zostało opracowane w różnych wariantach po to, aby umożliwić beneficjentom wykorzystanie na materiałach informacyjno-promocyjnych takiej wersji, jaka na tym materiale będzie najbardziej czytelna. W związku z tym, na mniejszych powierzchniach, tam gdzie użycie loga z pełną nazwą nie jest możliwe, można użyć logo PS WPR i KSOW+ ze skróconą nazwą.
-
Użycie logo PS WPR na ciemnym tle
Umieszczanie obowiązkowej wizualizacji – co najmniej logo PS WPR i emblematu UE z informacją o dofinansowaniu – ma na celu poinformowanie odbiorcy materiału o otrzymanym przez nas, beneficjentów wsparciu. Dlatego tak często przypominamy o tym, że te elementy muszą być widoczne i czytelne.
Rekomendowane jest stosowanie symbolu UE i logo PS WPR 2023-2027 w pełnym kolorze na białym tle. Wersje monochromatyczne (odcienie szarości) i achromatyczne (jednokolorowe) można stosować w sytuacji, gdy nie jest możliwe zastosowanie pełnego koloru, np. w przypadku stosowania tłoczenia, grawerowania, druku w jednym kolorze. Jeśli logo PS WPR w pełnym kolorze zamieszczane jest na barwnym tle, należy zastosować biały obrys gwarantujący odpowiednią czytelność znaku – tzw. podlew. W przypadku symbolu UE, jeśli nie ma innego wyboru niż użycie kolorowego tła, należy umieścić wokół flagi białą obwódkę o szerokości równej 1/25 jej wysokości. W przypadku logo KSOW+, również nie ma przeciwwskazań do zamieszczania go na kolorowym tle.
MRiRW udostępni wszystkie warianty PS WPR w wersjach na ciemne tło, z białym podlewem. Tymczasem należy zwracać uwagę, aby firmy projektujące materiały promocyjne stosowały ten biały obrys – w przeciwnym razie należy zrezygnować z umieszczania obowiązkowej wizualizacji na ciemnym tle.
-
Dodatkowe logo poza obszarem obowiązkowej wizualizacji
Zgodnie z Księgą Wizualizacji „Nie ma przeciwskazań, aby umieszczać inne logo na materiałach związanych z operacją – w dowolnym miejscu. Przy czym dodatkowe logo (poza czterema dozwolonymi) nie może być wstawione w obszarze obowiązkowej wizualizacji oraz nie może być większe niż symbol UE – jeżeli znajduje się na tej samej stronie (np. okładce).”
Zapis ten oznacza, że żadne dodatkowe logo umieszczane poza obszarem wizualizacji nie powinno być większe od logo UE. Podstawowym obowiązkiem jest uwidocznianie wsparcia otrzymanego z Unii Europejskiej. Temu służy obowiązkowa „belka” – obszar wizualizacji. Zgodnie z art. 123 rozp. 2021/2115 instytucja zarządzająca ma zapewnić, aby beneficjenci potwierdzali otrzymanie wsparcia finansowego poprzez odpowiednie wykorzystanie symbolu Unii – właściwie, KE nie wymaga żadnych innych znaków, symbol UE jest najważniejszy.
Powyższa zasada wprowadzona jest po to, aby wraz z ograniczeniem liczby znaków do czterech w obszarze obowiązkowej wizualizacji, zapewnić jak najlepszą widoczność i czytelność symbolu UE z nierozłącznym tekstem „dofinansowane przez Unię Europejską”.
Przypominamy, że przy realizacji działań informacyjnych, promocyjnych i edukacyjnych należy kierować się również zasadami określonymi w Strategii Komunikacji PS WPR, w tym zasadą realizacji celów i neutralności. Nie można realizować działań o charakterze: kampanii politycznych, promowania instytucji lub konkretnych osób. W związku z tym, nie powinno się umieszczać np. na środku rollupa, ścianki wystawienniczej, plakatu (poza obszarem wizualizacji) dużego logo instytucji, który swoim rozmiarem znacznie przekracza rozmiar symbolu UE.
Dopuszczamy możliwość użycia w taki sposób logo PS WPR 2023-2027 i KSOW+, na środku rollupa, ścianki czy innego nośnika, który będzie wykorzystywany na wielu wydarzeniach na potrzeby promocji Planu Strategicznego. Umieszczenie logo jednostki nie jest zakazane, pod warunkiem, że nie będzie większe od logo UE.
W przypadku materiału liczącego co najmniej 2 strony, sytuacja jest oczywista. Natomiast w ostatnim czasie pojawiły się zapytania i wątpliwości do materiałów, które są jednostronne – otrzymaliśmy informacje, że niektórzy beneficjenci wykonali już ścianki, rollupy lub inne systemy wystawiennicze, na których – poza obszarem obowiązkowej wizualizacji – zamieścili swoje logo większe od symbolu UE.
Po dokonaniu analizy, biorąc pod uwagę wątpliwości interpretacyjne co do treści ww. zapisu w Księdze Wizualizacji logo PS WPR 2023-2027, należy rozstrzygnąć te wątpliwości na korzyść beneficjenta. Tym samym informujemy, że dopuszczamy do stosowania materiały wielokrotnego użytku (rollupy, ścianki czy inne systemy wystawiennicze), które zostały zakupione do 30 czerwca 2025 r. lub zostały już podjęte działania w kierunku ich zakupienia (np. zawarto już umowę) i nie ma formalnej możliwości dokonania zmian w zaplanowanym projekcie graficznym, a grafika ta zawiera, poza obowiązkowym paskiem wizualizacji, logo beneficjenta PT większe od symbolu UE.
Zakupione systemy będzie można stosować w miejscu realizacji danego wydarzenia również w kolejnych latach okresu programowania 2023-2027, do czasu ich fizycznego zużycia. Tym samym ww. przypadek odstępstwa nie powinien nieść za sobą negatywnych skutków finansowych dla beneficjentów, o których mowa w § 9 ust. 9 pkt 1-4 umowy o przyznaniu pomocy technicznej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
-
Licencja
Przypominamy, że zgodnie z ust. 1 pkt 1.7 załącznika III rozp. 2022/129 „Instytucja zarządzająca zapewnia, aby materiały związane z komunikacją i widocznością, również na poziomie beneficjentów, były udostępniane na wniosek unijnych instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych i aby Unii udzielono nieodpłatnej, niewyłącznej i nieodwołalnej licencji na korzystanie z takich materiałów oraz wszelkich wcześniej istniejących praw wynikających z takiej licencji zgodnie z akapitem drugim. Nie powinno to pociągać za sobą znacznych dodatkowych kosztów ani znacznych obciążeń administracyjnych dla beneficjentów, ani dla instytucji zarządzającej”.
Przykład: czy wystarczającym będzie zapewnienie w umowie z producentem materiałów telewizyjnych możliwości udzielenia przez zamawiającego/beneficjenta sublicencji na rzecz unijnych instytucji w zakresie praw wymienionych w rozporządzeniu 2022/129? Czy może zamawiający/beneficjent powinien zobowiązać producenta materiałów telewizyjnych i właściciela praw autorskich do każdorazowego udzielania odrębnej licencji na rzecz instytucji UE w zakresie praw wymienionych w rozporządzenie 2022/129?
W przedmiotowej sprawie wystarczającym będzie zawarcie w umowie pomiędzy producentem materiałów telewizyjnych a beneficjentem postanowień, z których wynikać będzie możliwość udzielenia sublicencji na rzecz innych podmiotów. Powyższe uregulowanie zawarte w tej umowie nie będzie sprzeczne z treścią pkt 1.7 rozdziału III załącznika ww. rozporządzenia, gdyż uprawniony z licencji (licencjobiorca – beneficjent) będzie mógł wówczas udzielić dalszej licencji, np. na rzecz unijnych instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych.
Licencja jest to umowa uprawniająca do korzystania z utworu. Dzięki niej licencjodawca uprawnia licencjobiorcę do korzystania z utworu w określony sposób. Umowa taka powinna zawierać sposób wykorzystania utworu pola eksploatacji (patrz: 1 pkt 1.7 zał. III rozp. 2022/129, podpunkty a) – f)). Licencja w przeciwieństwie do umów sprzedaży nie odbiera autorskich praw majątkowych twórcy, a jedynie upoważnia inna osobę do korzystania z czyjegoś utworu na określonych warunkach, które określają poszczególne rodzaje licencji. Podstawą do udzielania licencji jest art. 67 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2025r. poz. 24)), który stanowi, że twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem zakresu, miejsca i czasu tego korzystania.
Wszelkie rodzaje licencji zawierają istotne upoważnienia do korzystania z utworu na warunkach określonych w umowie. Sublicencja stanowi upoważnienie do korzystania z utworu, którego udziela nie twórca utworu (licencjodawca), a licencjobiorca. Uzyskanie sublicencji jest formą przeniesienia części praw autorskich na drugą stronę, która zostaje uprawniona do pewnego stopnia do korzystania z utworu.
Zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych „jeżeli umowa nie stanowi inaczej, licencjobiorca nie może upoważnić innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji” – licencjobiorca może udzielić sublicencji jedynie w przypadku, gdy zezwolenie takie wynika z treści umowy licencyjnej.
W umowie sublicencji licencjobiorca może udzielić sublicencjobiorcy upoważnienia do korzystania z utworu w tym samym zakresie co licencjobiorca lub też upoważnić go do korzystania z utworu w węższym zakresie. Sublicencja wygasa najpóźniej w momencie wygaśnięcia umowy licencyjnej, z którą jest powiązana.
-
Pismo MRiRW z 27.06.2025 r. dot. zasad wizualizacji PS WPR – plik .pdf do pobrania (129 kB) – POBIERZ