Lokalne grupy działania w procesie wdrażania lokalnych strategii rozwoju nie są zobligowane do stosowania Prawa zamówień publicznych. Po pierwsze zgodnie z art. 3 ust 1 pkt 3 nie można ich traktować jako publiczne osoby prawne czyli osoby prawne utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, gdyż potrzebami takimi są potrzeby, których nie można zaspokoić na rynku. W stosunku do nich państwo decyduje się zaspokajać je samo lub utrzymywać decydujący wpływ na ich zaspokajanie. Podmiotami prawa publicznego są więc m.in. spółki komunalne, Poczta Polska, natomiast działalność lokalnych grup działania nie jest powiązana z działalnością państwa. Działalność LGD nie ma też charakteru przemysłowego ani usługowego, ponieważ ich głównym zadaniem jest wdrażanie lokalnej strategii rozwoju i wybór operacji. Po drugie, lokalne grupy działania nie są także objęte normą art. 3 ust 1 pkt 5. Przepis ten wymaga spełnienia łącznie trzech przesłanek:
a) ponad 50% wartości udzielanego przez nie zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt 1-3a,
b) wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust 8,
c) przedmiotem zamówienia są roboty budowlane obejmujące wykonanie czynności w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej, budowy szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi.
Teoretycznie istnieje możliwość spełnienia łącznie przez LGD powyższych przesłanek, jednak z uwagi na kwoty określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz. U. Nr 241, poz. 1762) nie wydaje się, by LGD w ramach wdrażania LSR mogły podlegać powyższemu przepisowi. Mając na uwadze powyższe, także z punktu widzenia tego przepisu, nie muszą stosować Prawa zamówień publicznych.
Pozostali beneficjenci osi 4 są zobligowani do stosowania Prawa zamówień publicznych o ile podlegają tej ustawie. Jeśli więc beneficjentem małych projektów będzie gmina – jest ona z mocy ustawy zobowiązana do stosowania jej przepisów. W przypadku operacji w ramach osi 3 realizowanych w ramach wdrażania lokalnej strategii rozwoju obowiązują zasady analogiczne do wdrażania działań osi 3.