Przyszłość podejścia LEADER w województwie warmińsko-mazurskim
Autor:
Paweł Kubiński
22lip
17 lipca 2019 r., w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie odbyło się spotkanie zorganizowane przez Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa z przedstawicielami Lokalnych Grup Działania oraz Lokalnych Grup Rybackich z regionu. W spotkaniu uczestniczyła Pani Sylwia Jaskulska – Członek Zarządu Województwa Warmińsko – Mazurskiego. Spotkanie miało charakter roboczy i dotyczyło zapoczątkowania dyskusji na temat przyszłości oraz konstrukcji wdrażanej w naszym województwie inicjatywy LEADER w przyszłym okresie programowania Unii Europejskiej, tj. w latach 2021 – 2027.
Pani Marszałek krótko podsumowała stan bieżący wydatkowania funduszy unijnych w ramach PROW i PO RYBY na lata 2014-2020, jednocześnie zwracając uwagę, iż w przyszłej perspektywie finansowej tych funduszy będzie znacznie mniej. W swojej wypowiedzi Pani Marszałek kładła duży nacisk na konieczność reagowania na potrzeby społeczności lokalnej zamieszkującej obszary wiejskie w kontekście podejmowania wszelkich różnorodnych oddolnych inicjatyw (dotyczących zarówno inwestycji „twardych i miękkich”). W tym miejscu Pani Marszałek podkreśliła istotną rolę funkcjonowania lokalnych grup działania w regionie, jako tych instytucji, które są najbliżej mieszkańców. Dziękując lokalnym grupom działania za prężny rozwój i wzmacnianie tożsamości tzw. „małych ojczyzn” na obszarach wiejskich zachęciła do dalszego kontynuowania prac nad budową tej już wypracowanej marki. Pani Marszałek nie wyobraża sobie, aby warmińsko-mazurskie lokalne grupy działania nie skorzystały z możliwości, jakie w przyszłej perspektywie finansowej daje wielofunduszowość w RLKS.
Kierownik Biura Projektów Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa, odpowiedzialnego za wdrażanie PROW na lata 2014-2020, zaprezentował uczestnikom spotkania informacje pozyskane m.in. od województwa podlaskiego oraz województwa kujawsko-pomorskiego, które w obecnej perspektywie finansowej wdrażają instrument RLKS w ramach RPO w swoich regionach. Na bazie transferu wiedzy oraz doświadczeń w dziedzinie praktycznego funkcjonowania lokalnych strategii rozwoju finansowanych z wielu funduszy, tj. EFRROW, EFMR, EFS i EFRR, omówił problemy wynikające z wdrażania RLKS, podział obowiązków pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za dany rodzaj funduszu oraz podsumował dotychczasowe doświadczenie praktyczne obu samorządów województw w tym zakresie tematycznym. Pan Kierownik podkreślił istotę zagadnienia, zwracając szczególną uwagę, że samorząd naszego województwa korzysta z doświadczeń innych, którzy przez to przeszli i już wdrożyli RLKS. Pan Stanny zasygnalizował, że wprawdzie specyfika województwa podlaskiego oraz kujawsko-pomorskiego jest odrębna od naszego województwa, jednak możemy skorzystać na ich wypracowanych dotychczas praktycznych rozwiązaniach. Podsumowując swoje wystąpienie, Pan Kierownik uświadomił uczestnikom spotkania roboczego istotę całego procesu wdrażania instrumentu RLKS. Mianowicie, zwrócił szczególną uwagę na konieczność współpracy pomiędzy poszczególnymi departamentami, naszego Urzędu Marszałkowskiego, odpowiedzialnymi za wdrażanie innych funduszy niż EFRROW i EFMR oraz żeby kłaść duży nacisk na uaktywnienie i zaangażowanie w rozmowy lokalnych grup działania, wójtów oraz burmistrzów. Podkreślił także ogromne znaczenie rozpoczynającej się szerokiej dyskusji w tym temacie, gdyż sam proces wdrażania powinien być poprzedzony szeregiem spotkań przedstawicieli Instytucji Zarządzających poszczególnymi Programami zmierzającymi do wypracowania wspólnego stanowiska. Pan Kierownik nadmienił również, że rozpoczynając szeroką dyskusję napotykać będziemy się z wieloma negatywnymi głosami, ważne jednak w tym wszystkim jest to, abyśmy ostatecznie mówili w jednym tonie, jednym słyszalnym głosem.
Pan Jarosław Sarnowski – Dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa, informując obecnych, że doświadczenie województwa podlaskiego jest bliższe województwu warmińsko-mazurskiemu, podkreślił, iż w związku z podjęciem dyskusji w tym temacie wszelkie rozwiązania ewentualnego wdrażania instrumentu terytorialnego pn. rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS) w przyszłej perspektywie finansowej 2021-2027 są dopuszczalne. Pan Dyrektor zwrócił także uwagę na fakt, że początki wdrażania instrumentu RLKS w województwach podlaskim i kujawsko-pomorskim były bardzo trudne. W dużej mierze wynikało to z braku jednolitości przepisów prawnych dotyczących poszczególnych funduszy. Pan Dyrektor zaznaczył, że w tych województwach nie wszystkie lokalne grupy działania korzystają ze wszystkich dostępnych funduszy i że nie jest to obligatoryjne w naszym regionie. Wspomniał także, że na poziomie samorządu województwa do procesu wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju finansowanej z wielu funduszy musimy się odpowiednio przygotować, gdyż ogrom trudnej pracy jest przed nami. W związku z tym, Pan Dyrektor skierował do uczestników otwarte pytanie, czy reprezentując interesy LGD i LGR, Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa ma podjąć rozmowy z Zarządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego w tym temacie i jakie należałoby wypracować oraz jakie podjąć w tym celu działania.
Spośród 12 LGD i LGR, funkcjonujących w województwie warmińsko-mazurskim, większość obecnych na spotkaniu roboczym przedstawicieli tych grup wstępnie opowiedziało się za chęcią przystąpienia do realizacji wdrażania instrumentu RLKS z wielu funduszy. Pani Małgorzata Ofierska – Prezes Lokalnej Grupy Działania „Warmiński Zakątek” zgłosiła, że w rozmowach, zmierzających do ewentualnego wdrażania instrumentu terytorialnego pn. rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS) w ramach RPO w przyszłej perspektywie finansowej 2021-2027, uwzględnić należy udział przedstawicieli lokalnych grup działania z naszego regionu. W imieniu tych organizacji, Pani Prezes wyraziła chęć czynnego uczestnictwa w kwestii przyszłego programowania RPO, np. jako członkowie w zespołach roboczych. W jej opinii LGD chcą mieć swój głos, aby nikt nie czuł się przymuszony do tego ani tym bardziej nie został pominięty w procesie udziału w programowaniu całej formuły RLKS.
W tym miejscu, kończąc spotkanie robocze, Pan Dyrektor Sarnowski poinformował obecnych, żeby nie zwlekać z odpowiedzią i przekazać do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie uchwały poszczególnych Zarządów lokalnych grup działania ze stanowiskiem w kwestii ewentualnej realizacji wielofunduszowego RLKS.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarceAkceptuj Czytaj więcej COOKIE