Autor:
Ewelina Gołębiewska
W dniach 25 – 26 października 2021 r. w Rynie odbyło się spotkanie pn. Budowanie strategii i modelu rozwoju biznesu, motywacja w biznesie. Wydarzenie skierowane było do przedsiębiorców będących beneficjentami poddziałania 19.2 PROW 2014 – 2020 w ramach realizacji Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność Lokalnych Grup Działania/Lokalnych Grup Rybackich województwa warmińsko – mazurskiego. Spotkanie miało formę wydarzenia szkoleniowo – warsztatowego.
Przedmiotem spotkania było wzmocnienie przedsiębiorców działających na obszarach wiejskich w skutecznym budowaniu i rozwijaniu własnej marki, przez umocnienie postaw biznesowych, działań strategicznych i marketingowych, zagospodarowanie nisz rynkowych i wykorzystanie nowoczesnych metod komunikacji w biznesie.
Przedsiębiorcy z województwa warmińsko-mazurskiego uczestniczyli w czterech panelach tematycznych. Pierwszy panel pn. strategie biznesowe i marketingowe w rozwoju małej firmy, budowa marki oparty był o case study autentycznej firmy posiadającej ofertę bazującą o zasoby i/lub tradycje lokalne, w tym ofertę kierowaną na rynki zagraniczne. Panel, zarówno w części dydaktycznej, jak i części praktycznej, poprowadzony był przez dwóch wykładowców: Panią Martę Klepka i Panią Annę Orską. Pani Marta Klepka podczas spotkania pełniła jednocześnie funkcję moderatora wydarzenia. Jest wysoce wykwalifikowanym i doświadczonym organizatorem ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych konferencji, warsztatów grupowych i indywidualnych dla różnorodnych środowisk zawodowych. Pani Anna Orska – polska projektantka biżuterii, doktor habilitowany nauk sztuk plastycznych. Prowadziła wiele prelekcji i warsztatów w zakładaniu własnego biznesu i tworzenia własnej marki. Obie panie podzieliły się z uczestnikami spotkania wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ekonomiki i zarządzania małą firmą. Udzieliły cennych wskazówek w budowaniu własnej marki, motywując zebranych do aktywnego działania w rozwoju małej firmy.
Kolejny panel poświęcony był pasji do biznesu. Wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie podzieliła się z uczestnikami Pani Dorota Wellman – dziennikarka telewizyjna, radiowa i prasowa, laureatka wielu nagród dziennikarskich, strategiczny wykładowca wielu wydarzeń sieciujących środowisko kobiet prowadzących własne firmy. W szczerej rozmowie z Panią Wellman, uczestnicy wydarzenia usłyszeli o trudach budowania własnej marki biznesowej. W niekonwencjonalny sposób, momentami odkrywczy, Pani Wellman, podczas spotkania, zilustrowała liczne przeszkody, z którymi musiała i wciąż musi się mierzyć w swojej pracy zawodowej. W niezwykle interesujący sposób mobilizowała przedsiębiorców do niepoddawania się, zachęcając ich do dalszego działania.
Prekursorami nowatorskiego podejścia w budowaniu strategii i modelu rozwoju biznesu, podczas dwudniowego spotkania, okazał się duet Life.Catchers. Marta Jankowska i Filip Kowalik – bardzo młodzi przedsiębiorcy, prowadzący popularny blog lifestylowy @life.catchers, posiadających doświadczenie w korporacyjnym wykorzystaniu mediów społecznościowych do budowania marki i oferty biznesowej oraz do prowadzenia działań marketingowych. Uczestnikom wydarzenia zostało przedstawione nowoczesne narzędzie służące do szeroko rozumianego marketingu w internecie. Szkolenie pn. nowoczesne media w biznesie, w oparciu o doświadczenia autentycznej firmy wdrażającej nowoczesne media w rozwoju firmy, z zakresu kreatywności w sieci zostało przeprowadzone przez Life.Catchers niestereotypowo, w bardzo zrozumiałym dla wszystkich języku. Wykładowcy wraz z odbiorcami szkolenia jednomyślnie zgodzili się, że trudno jest wyobrazić sobie dzisiejszy biznes bez istnienia w mediach społecznościowych. Funkcjonowanie w sieci może pomóc w rozwinięciu własnej marki lub być biznesem samym w sobie. Uczestnicy spotkania byli żywo zainteresowani warsztatami prowadzonymi przez duet Life.Catchers. Głośno wyrażali swoje ogromne zapotrzebowanie zrozumienia, wydawałoby się zawiłych zasad, zaznaczenia swojej obecności w internecie.
W bardzo ciekawy sposób został również przygotowany panel dydaktyczny i warsztatowy z zakresu komunikacji w biznesie, który poprowadziła Pani Agata Sałatka – ekspert komunikacji społecznej i komunikacji kryzysowej, wykładowca z obszaru komunikacji i budowania wizerunku instytucji. Pani Sałatka, w niezwykle interesujący, świeży i nowatorski sposób omówiła zasady prawidłowej komunikacji interpersonalnej usprawniającej obieg informacji w firmie. Zaprezentowała zagadnienia związane z poprawnością językową, skuteczną komunikacją mailową oraz służbową komunikacją telefoniczną.
Rezultatem zorganizowanego przez Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dwudniowego wydarzenia jest wytypowanie, spośród uczestników spotkania, lidera odpowiedzialnego za utworzenie grupy na jednej z najpopularniejszych platform mediów społecznościowych. Grupa ta zrzeszy obecnych na spotkaniu przedsiębiorców, którzy wymienią się danymi kontaktowymi, rodzajem wykonywanej działalności, która ma posłużyć do stworzenia sieci powiązań przedsiębiorców.
Dwudniowe spotkanie pn. Budowanie strategii i modelu rozwoju biznesu, motywacja w biznesie zostało współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
GALERIA ZDJĘĆ: TUTAJ